رییس دانشگاه شیراز گفت: در دو سال آغازین فعالیت دولت تدبیر و امید افزون بر 10 تفاهم نامه با دانشگاه های اروپایی و آسیایی برای احیای وجهه بین المللی این دانشگاه به امضا رسیده است.
تابناک فارس به نقل از ایرنا:مجید ارشاد لنگرودی افزود: دانشگاه شیراز همچنین برای توسعه آموزش در کشورهای منطقه و ایجاد شعبه در این کشورها اقداماتی را داشته است که جذب شمار بیشتری از دانشجویان خارجی علاقه مند به تحصیل در ایران را به دنبال خواهد داشت. افق حرکت دانشگاه ها در عصر پساتحریم رییس دانشگاه شیراز در پاسخ به پرسشی درباره افق حرکت دانشگاه ها در عصر پساتوافق و پساتحریم گفت: دانشگاه ها در این فضا باید در مسیر تقویت ارتباط علمی هرچه بیشتر با دانشگاه های معتبر دنیا و استفاده بهتر از منابع علمی روز گام بردارند. وی ادامه داد: در چنین شرایطی امکان بهتری برای استفاده از تجربیات فناوران خارج از ایران و همکاری آنان با اندیشمندان داخلی و آسان کردن مبادله دانشجو و استاد و پذیرش و اعزام دانشجویان دکترا وجود خواهد داشت که این موارد در دستور کار دانشگاه شیراز قرار دارد. ارشاد گفت: باید در شرایط بهبود فضای بین المللی، زمینه استفاده شمار بیشتری از استادان دانشگاه ها از دوره های دانش افزایی و تقویت فرصت های مطالعاتی را فراهم کرد تا آنها با جدیدترین دستاوردهای علمی روز دنیا آشنا شوند و از امکانات دانشگاه های برخوردار از آزمایشگاه های مجهز بهره مند شوند. وی اظهار کرد: در عصر پساتوافق همچنین باید زمینه لازم برای شرکت استادان دانشگاه ها برای شرکت در مجامع و همایش های علمی داخلی و خارجی استفاده کرد و جلسه های سخنرانی و کارگاه های علمی با استفاده از استادان مجرب ایرانی و غیر ایرانی شاغل در دانشگاه های معتبر برگزار کرد که دانشگاه شیراز به دنبال اجرایی کردن آنها بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران است. دانشگاهیان با شور و شوق مشغول کار و تلاش مضاعف هستند رییس دانشگاه شیراز در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین اقدام دولت تدبیر و امید گفت: یکی از اقدامات دولت در کنار حل موضوع هسته ای و کنترل تورم، ایجاد فضای تعامل با دنیا و زدودن فضای یاس و نومیدی در جامعه است که در این فضا اقشار مختلف جامعه به ویژه دانشگاهیان با شور و شوق مشغول کار و تلاش دوچندان هستند و این شاید مهمترین دستاورد دولت باشد. وی اظهار کرد: دانشگاه شیراز نیز با ایجاد ارتباط هرچه بیشتر با سازمان ها، ادارات، نهادها و شرکت ها سعی کرده است تا دانش استادان به صحنه عمل کشانده شود و به حل معضلات و مشکلات جامعه کمک بیشتری کند. ارشاد گفت: حوزه های نفت و گاز، آب و محیط زیست، دفاعی، معضلات شهری مثل ترافیک و مسائل اجتماعی از مهمترین حوزه هایی است که استادان دانشگاه شیراز در آنها همکاری دارند. تغییر رویکرد دولت تدبیر و امید در حوزه دانشگاه در ادامه این گفت وگو، خبرنگار ایرنا از رییس دانشگاه شیراز پرسید: مهمترین تغییر رویکردها در دولت تدبیر و امید در فضای دانشگاه را در چه حوزه هایی می دانید؟ ارشاد در پاسخ گفت: در چند سال گذشته تغییر قوانین موجود در دانشگاه ها به سمتی بوده است که تصمیم گیری ها مدیریتی و از بالا به پایین باشد. وی ادامه داد: در این راستا، فرایند استخدام و جذب استادان جدید بر اساس بررسی هیات های جذب دانشگاه ها صورت می گیرد که این بررسی ها به صورت متمرکز به تایید هیات جذب مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می رسد. رییس دانشگاه شیراز یادآوری کرد: در روال گذشته، در برخی موارد از بخش و دانشکده مربوطه نظر خواهی نمی شد و یا به نظرات ترتیب اثر داده نمی شد و این مساله دیوان سالاری پیچیده ای را به دنبال داشت که به تاخیر در فرایند جذب استادان منجر می شد و حجم کار بسیار زیادی برای هیات مرکزی جذب استادان در دانشگاه ها ایجاد می کرد که بزرگتر شدن بدنه دولت و ایجاد اختلافات بین بخش های علمی و مدیریت دانشگاه را نیز در پی داشت. وی ادامه داد: در چند سال قبل، تعیین، تایید و صدور حکم برای اعضای هیات های جذب در دانشگاه ها و کمیته صلاحیت عمومی به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شده بود که نشان دهنده عدم اعتماد به ساختار دانشگاه ها بود. ارشاد گفت: این تصمیم در حالی اتخاذ شد که سال های قبل از آن دانشگاه ها به خوبی این ماموریت را به عهده گرفته و توانسته بودند اساتید مجرب و متعهد را جذب کنند؛ این موضوع همچنان دانشگاه ها را در تنگنا قرار داده است. رییس دانشگاه شیراز با اشاره به تعیین رییسان بخش ها و مدیران گروه های علمی توسط رییس دانشگاه بدون در نظر گرفتن نظر اعضای بخش ها و گروه های آموزشی در دولت گذشته، گفت: این رویه و همچنین تصمیم گیری های قائم به فرد و از بالا به پایین و دستوری از فضای دانشگاه شیراز کنار رفته است و تصمیم گیری ها شکل اقناعی به خود گرفته است چرا که نخبگان هر بخش چه از نظر تخصصی و چه از نظر اشراف به موضوعات مرتبط، برای تصمیم گیری در مورد امور مربوط به خود شایسته تر هستند. ارشاد گفت: کمرنگ کردن نقش هیات های امنا و هیات های ممیزه دانشگاه ها در تصمیم گیری ها در سال های گذشته به شدت استقلال دانشگاه ها را به خطر انداخته است. رییس دانشگاه شیراز اظهار کرد: توسعه کمی دانشگاه ها نه بر اساس یک طرح مدون و علمی، بلکه بر اساس تصمیم های هیاتی، محفلی و توصیه ای که موجب ایجاد دانشگاه هایی بدون زیرساخت های لازم مانند استادان متبحر، ساختمان های مناسب و آزمایشگاه های لازم شده است؛ این در حالی است که آمار تعداد متقاضیان ورود به دانشگاهها به شدت رو به کاهش گذاشته است. ارشاد ادامه داد: در چنین فضایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش های اولیه برای بازگرداندن استقلال دانشگاهها به خصوص درحوزه تصمیم گیری هیات های امناء و هیات های ممیزه را آغاز کرده است؛ هرچند متاسفانه بی اعتمادی و بدبینی نسبت به دانشگاه ها در دید بعضی از مسوولان خارج از وزارت علوم همچنان سد راه این تصمیم است. رییس دانشگاه شیراز گفت: ماموریت گرا کردن دانشگاههای کوچک و تازه تاسیس یافته و حرکت کردن به سوی بالابردن کیفیت آنها، در نظر گرفتن امکانات گران قیمت آزمایشگاهی به صورت منطقه ای و امکان بهره برداری دانشگاه ها از این امکانات با تجهیز آزمایشگاه های مرکزی و تغییر نوع نگاه به استخدام اعضای هیات های علمی با حفظ کرامت انسانی و به دور از گرایش های سیاسی و افراطی از دیگر رویکردها و اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دو سال آغازین فعالیت دولت تدبیر و امید بوده است. فعالیت علمی استادان در فضای آرام و بدون تنش ارشاد گفت: به دنبال این تغییر رویکردها، هم اینک اعضای هیات علمی دانشگاه خود را در سرنوشت دانشگاه های خود سهیم می دانند و از این رو در ارتقای سطح علمی خود و دانشگاه تلاش بیشتری دارند. وی افزود: تلاش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد محیطی امن تر و بدون تنش در دانشگاه ها موجب شده است تا استادان با آرامش بیشتری به آموزش و پژوهش بپردازند. رییس دانشگاه شیراز اظهار کرد: گسترده کردن تصمیم گیری ها موجب شده است تا از تصمیم های غلط اعمال سلیقه های فردی و ورود افراد بدون صلاحیت و با تخصص علمی ضعیف به شدت جلوگیری شود.