برگزاری دوره ارزیابی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی

برگزاری دوره ارزیابی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی


مرکز تعالی‌تدریس و توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز دوره‌ی آموزشی « ارزیابی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی » را برگزار نمود.

این دوره در روز چهارشنبه 14  آبانماه 1404 به صورت آنلاین برای اعضای  محترم هیئت علمی دانشگاه های کشور برگزار شد.

آقای دکتر بهرام همتی نژاد (معاون پژوهشی دانشگاه شیراز) و دکتر قاسم سلیمی (دانشیاردانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز) به عنوان مدرس نقش آفرینی نمودند.

آقای دکتر بهرام همتی نژاد مباحث و اصول پایه ای برای انجام پژوهش شامل موارد زیر را ارایه کردند:

ضرورت پژوهش برای یک عضو هیات علمی و انواع پژوهش

روش تحقیق خوب (Good Research Practice)

لزوم داشتن برنامه پژوهشی و تخصصی بودن پژوهش

شبکه سازی برای پژوهشها

انتشار پژوهش و عرضه نتایج برای کاربران و نیازمندان پژوهشی

اخلاق در پژوهش

استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش:

نظام های رتبه بندی نشریات

اهداف توسعه پایدار

ترتیب و سهم نویسندگان در بروندادهای پژوهشی

درج صحیح وابستگی سازمانی

معیارهای سنجش و ارزیابی فعالیتهای پژوهشی عضو هیئت علمی

انتشار نتایج پژوهش به صورت مقاله

انتشار نتایج پژوهش به صورت شرکت در نشستهای علمی

تالیف و ترجمه کتاب

آثار بدیع و ارزنده هنری، فلسفی و ادبی

کرسی های نظریه پردازی

ارتباط با جامعه و صنعت، نوآوری و محصولات دانش بنیان

در ادامه جناب آقای دکتر قاسم سلیمی با هدف آشنایی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسه های پژوهشی و فناوری با فلسفه و چگونگی ارزیابی فعالیتهای آموزشی، مباحث ارزیابی و ضرورت آن برای ارتقای عملکرد اعضای هیئت علمی به شرح زیر را مطرح نمودند.

منطق و ماهیت ارزیابی در دانشگاهها

ضرورت ارزیابی از فعالیتهای اعضای هیئت علمی

مبانی ارزیابی از منابع انسانی با تأکید بر مؤسسات آموزش عالی و دانشگاهها

الگوهای ارزشیابی هیئت علمی

رابطه ارزیابی با بهبود کیفیت فرایندها و افزایش دستاوردهای دانشگاه

کارکرد دفتر نظارت و ارزیابی در دانشگاه و نقش آن در ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی

معیارهای سنجش و ارزیابی از فعالیتهای آموزشی عضو هیئت علمی

آموزش در دنیای امروزی؛ دسترسی به منابع آموزش و نقش استاد در بهبود فرایند یاددهی- یادگیری

آموزش، پاسخگویی به نیازهای جامعه و نقش اعضای هیئت علمی

نیمه عمر علمی و نیاز به استمرار در روزآمد بودن اعضای هیئت علمی

نقش عضو هیئت علمی در توسعه کاربردها و ارتباطات میان رشته ای

شاگردپروری عضو هیئت علمی و القای رفتارهای انسانی و علمی به دانشجویان

ارزیابی از فعالیتهای عضو هیئت علمی با محوریت تقویت مؤلفه های اصلی معلمی شامل توانایی علمی؛ توانایی ارتباطی؛ قدرت بیان و انتقال مطالب؛ استفاده از تکنولوژی مدرن برای یادگیری؛ ارزشیابی متوازن؛ نظم و ترتیب؛ پوشش تمام عناوین سرفصلها؛ مشارکت دانشجو در مباحث و تقویت استعداد آنان در مباحث علمی؛ حفظ استانداردهای تدریس در تراز جهانی

 

 

summary-address :