آیین گرامیداشت روز استاد و تقدیر از سرآمدان آموزشی و فرهنگی دانشگاه شیراز برگزار شد.
بهگزارش روابطعمومی دانشگاه شیراز، همزمان با روز گرامیداشت مقام معلم، از سرآمدان آموزشی و فرهنگی و اعضای هیئتعلمی بازنشسته دانشگاه شیراز در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه تقدیر شدند.
رئیس دانشگاه شیراز در این مراسم با بیان اینکه نامگذاری روزها معمولا براساس تاریخ تولد بزرگان انجام میشود، اما روز معلم، استثنائا روز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری انتخاب شده است، گفت: فکر میکنم در این خصوص سلیقه به خرج داده شده، چون کار معلم ایثارگری و گذشت در راه تربیت دانشآموزان است. کاری که شهید مطهری سالها به آن پرداخت.
وی در ادامه ضمن یادی از اعضای هیئتعلمی درگذشته در یکسال اخیر، پیروزی بزرگ عملیات وعده صادق را تبریک گفت و افزود: پیشتر مقام معظم رهبری فرموده بودند، روزی مسأله فلسطین، مسأله اول جهان اسلام میشود، حالا شاهدیم که مسأاله فلسطین، مسأله اول کل جهان تبدیل شده است.
دکتر محمد مؤذنی در ادامه به با بیان برخی از فعالیتهای انجام شده در حوزهی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی و روابطعمومی دانشگاه شیراز درر طول یکسال گذشته پرداخت و خبر داد: امسال ما توانستهایم، مجوز 80 نفرسهمیه برای استخدام اعضای هیئتعلمی دریافت کنیم.
وی از راهاندازی مرکز تعالی تدریس در دانشگاه شیراز و برگزاری دورههای مختلف ازسوی این مرکز بهمنظور تعالی سطح علمی اعضای هیدتعلمی دانشگاههای سراسر کشور و متقاضیان جذب خبر داد و افزود: تهیه داشبورد آموزشی و راهاندازی سامانه دانشآموختگان برای رصد فارغالتحصیلان دانشگاه از دیگر اقدامات حوزهی آموزشی بوده است.
رئیس دانشگاه شیراز گفت: بر اساس رصد انجام شده،۸۱ درصد از فارغالتحصیلان دانشگاه شیراز شاغلند و ۷۳درصد از فارغالتحصیلان این دانشگاه در کار مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار هستند.
وی با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی در استان عنوان کرد: بهدنبال ایجاد دانشگاهی ترکیبی در شهرستانهای مختلف از پیام نور و فنی حرفهای هستیم، تا علاوهبر همافزایی و افزایش کیفیت از تعدد مراکز آموزشی هم کم شود؛ چراکه الان یکی از آسیبهای جدی آموزش عالی کشور زیادی تعداد مراکز آموزش عالی است که این مسأله باعث هدرروی سرمایهها و کاهش کیفیت شده است.
دکتر مؤذنی با اشاره به قراردادهای پژوهشی دانشگاه شیراز در سال گذشته اشاره کرد و افزود: قراردادهای پژوهشی دانشگاه شیراز در ۱۴۰۲ رشد چشمگیری داشت و به ۳۹۰میلیارد ریال رسید که البته با ایدهآلهای دانشگاه فاصله دارد، اما امید است در سال جاری نیز تداوم یابد.
وی افزود: نیازهای آزمایشگاهی همه دانشکدههای دانشگاه شیراز احصا شده و تا پایان سال جاری یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین این تجهیزات دانشگاهی اختصاص مییابد که میتوان بسیاری از نیازهای فوری آزمایشگاهی را تامین کرد.
رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به فعالیت مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی در دانشگاه شیراز، اعلام کرد: چهار تیم نوآوری علوم انسانی موفق به تجاریسازی محصولاتشان رسیدهاند.
وی عنوان کرد: دانشگاه شیراز در یکسال گذشته جایگاه خوبی در رتبهبندیهای بینالمللی داشته و موفق شد در شاخص پایداری رتبهبندی کیواس رتبه و رتبهبندی نیچرایندکس رتبه نخست را در میان دانشگاهای کشور از آن خود کند.
دکتر مؤذنی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه تغذیه دانشجویی که یکی از پرهزینهترین فعالیتهای دانشگاه شیراز است، به سیاستگذاریهایی برای صرفهجویی در این زمینه اشاره کرد و افزود: در حوزهی توسعهی خدمات ورزشی نیز اقداماتی صورت گرفته است.
وی به بازسازی ساختمان مرکز مشاوره دانشگاه شیراز و خوابگاههای این دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: بلوک A و B بازسازی شد و بلوک c در حال انجام است که سهماه آینده پایان مییابد و سپس بازسازی بلوک D آغاز میشود و قرار است با استفاده از فضای موجود جوار خوابگاههای پسرانه دانشگاه شیراز، در چهارهزار مترمربع مجموعه ورزشی احداث شود.
رئیس دانشگاه شیراز در ادامه از فرآیند صدور سند ترک برگ بیش از ۲۰۰مورد از املاک دانشگاه شیراز که در حال انجام است، خبر داد و گفت: از امسال حق ایاب و ذهاب، تغذیه و مسکن نیز در حکم اعضای هیئتعلمی دانشگاه اعمال شده است.
او راهاندازی تلویزیون اینترنتی دانشگاه شیراز را نیز ازسوی روابطعمومی دانشگاه، اقدامی مهم در یکسال گذشته عنوان کرد و از راهاندازی فروشگاه دانشگاه شیراز برای عرضه تولیدات دانشگاهی در آینده نزدیک خبر داد.
حجهالاسلام و المسلمین نیکخو، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز نیز ضمن تبریکروز معلم و قدردانی از استادان دانشگاه شیراز به بازخوانی فرمایشات مقام معظم رهبری (حفظه الله) درخصوص وظایف دانشگاهها اشاره کرد که وظیفه اصلی دانشگاهها تولید علم، تربیت عالم و جهتدهی صحیح به مسائل جامعه است.
وی افزود: نکته مهم سخن مقام معظم رهبری این است که علم ارزش ذاتی ندارد و قتی ارزش پیدا می کند که علم نافع شود؛ عالم هم اگر بتواند هم نسبت به خودش و نسبت به پیرامونش منشأ اثر باشد آن موقع ارزش مییابد.
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز ادامه داد: استاد دانشگاه اگر صرفا دادهها را از متن کتابها به نسل جدید منتقل کند، بهره حداقلی را برده اما اگر بتواند در گام اول هویت انسانی فرد را و در گام بعد هویت اسلامی فرد را شکل دهد، آنوقت آن دانشجو جایگاه خودرا در نظام خلقت به خوبی پیدا کرده و قدرت مواجهه با مسائل پیرامونش را پیدا میکند و اگر هویت پیدا نکند، قادر به حل مسائل خود نخواهد بود چهرسد به حل مسائل جامعه.
وی اظهار کرد: اگر این هویت در میان جوانان شکل گیرد، در گام بعد، امید و نشاط در میان جوانان پدید میآید و اگر امید در میان جوانان ایجاد شود، میتوان از آنها بهعنوان یک عنصر اثرگذار و مطلوب در فضای جامعه از آنها کمک گرفت.
دکتر نیکخو توضیح داد: مسأله جهتدهی به علم و عالم آنجا معنا مییابد که وقتی علم جهتدهی پیدا کند، عالم هم اثرگذار میشود و علم تولید میشود و زمانیکه علم تولید شد، فناوری ایجاد میشود و بعد، آثار علم در زندگی مردم جلوهگر میشود.
وی افزود: آنچه که ما امروز در نظام تمدنی مادی میبینیم؛ آثار علم و عالمی است که جهتدار نشده و حاصل آن امثال تولید سلاحهای هستهای و بمب شیمیایی است.
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز اظهار کرد: اگر امروز کشور ما در قله اقتدار و امنیت و افتخار هست؛ از همین دروازه علم و عالمان جامعه هست که باید قدردان خدمات و زحماتشان بود.
در آیین گرامیداشت روز استاد و تقدیر از سرآمدان آموزشی و فرهنگی دانشگاه شیراز، پیام دکتر عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم هم درخصوص جایگاه دانشگاهها، اساتید و دهه سرآمدی آموزش که تا هفدهم اردیبهشت ماه ادامه دارد، بهطور ویدیوکنفرانس پخش شد.
در پایان نیز از از ۲۵ عضو هیئتعلمی بهعنوان سرآمد آموزشی، ۶ عضو هیئتعلمی بهعنوان سرآمد جوان، ۲۰ عضو هیئتعلمی بهعنوان سرآمد فرهنگی و ۱۰ عضو هیئتعلمی بازنشسته دانشگاه تقدیر شد. همچنین در این مراسم، ضمن گرامیداشت یاد استادان درگذشته، از خانواده پنج استاد فقید دانشگاه در سال ۱۴۰۲ تجلیل شد.
مشاهده تصاویر بیشتر