چهاردهمین جلسه مرکز توانمندسازی مدیران دانشگاهی با عنوان « مدیریت و سواد رسانه » در تاریخ 9 آذر ماه 1403، در سالن شماره 1 طبقه 7 ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز با حضور اعضای هیأتعلمی دانشگاه شیراز با ارائه آقای دکتر علیرضا بیابان نورد (استاد دانشگاه آزاد اسلامی شیراز) برگزار گردید.
سواد رسانه ای یا Media Literacy نوعی تکنیک عملی و مهارت بسیار ویژه است که در عصر حاضر یکی از مهمترین آموزشها در جهان تلقی میشود. سواد رسانه ای به فرد این توانایی را میدهد که تحلیل مناسبی از مطالب منتشر شده در انواع شبکههای رسانه ای را داشته باشد.
روزانه مطالب بسیار زیادی در حوزه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و یا حتی اخبار مربوط به افراد مشهور و بازیگران در طول روز انتشار مییابد که برخی از آنها شایعات فاحشی هستند و واقعیت ندارند. در سال های اخیر به وفور شاهد این موضوع بودهایم که بسیاری از صحبتهای افراد در شبکههای رسانه ای دچار تحریف میشود و با کم و زیاد کردن و منقطع کردن این سخنان مفهوم کلی مطلب و خبر کاملا عوض میشود.رسانه قدرت این را دارد که در کوتاهترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت، اخبار و مطالبی را منتشر کند و این هنر و تشخیص مخاطب است که بتواند واقعیت را از شایعه تشخیص دهد.در واقع رسانه تیغ دو لبهای است که میتواند در یک چشم بر هم زدن شایعه ای را در قالب واقعیت بیان کند و بالعکس.
در این دوره به بررسی موارد زیر پرداخته شد:
- سواد رسانه ای چیست ؟
- اهمیت یادگیری و آموزش سواد رسانه ای
- رسانه مرز نمی شناسد
- مهارتهای اولیه برای سواد رسانه ای