برگزاری چهارمین نشست حرفه ای اعضای هیات علمی

برگزاری چهارمین نشست حرفه ای اعضای هیات علمی


 

مرکز تعالی تدریس دانشگاه شیراز در راستای ارائه یکی از خدمات خود با عنوان برگزاری نشست حرفه ای، چهارمین نشست حرفه ای اعضای هیات علمی (تجارب ماندگار) را به صورت هیبریدی در روز شنبه مورخ 23 تیرماه 1402 از ساعت  10 الی 12 برگزار نمود این نشست با حضور جناب آقای دکتر حمیدرضا پور قاسمی (استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز برگزار گردید و تعداد حدود 80 نفر از اعضای هیات علمی پیشکسوت و جوان دانشگاه شیراز و دانشگاه های علوم پزشکی، فرهنگیان، دانشگاه های دولتی، مراکز آموزش عالی و ... از شهرهای مختلف کشور در این نشست به تبادل تجربه پرداختند.

دکتر حمیدرضا پور قاسمی استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در این باره بیان نمودند:

 هنگام استفاده از ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی، باید نکات زیر را مدنظر قرار داد و ذهنیت درستی ایجاد کرد:

  • کار خود را به هوش مصنوعی بسپارید، نه تفکرتان.
  • از هوش مصنوعی به­عنوان دستیار تحقیقاتی استفاده نمائید، نه به عنوان استاد راهنما.
  • از هوش مصنوعی برای ایجاد ساختار (به عنوان مثال، طرح کلی مقاله)، نه محتوا مقاله استفاده نمائید.
  • بیش از حد به هوش مصنوعی وابستگی نداشته و فراموش نکنید که از عقل سلیم خود استفاده نمائید.
  • از هوش مصنوعی برای گرفتن ایده و به­نوعی بارش فکری استفاده نمائید.
  • هوش مصنوعی را با هوش طبیعی (انسانی) ترکیب نمائید.
  • یاد بگیرید چگونه از هوش مصنوعی استفاده نمائید و آن را  به دانشجوهای­تان آموزش دهید.

بنابراین، ابزارهای هوش مصنوعی در کنار همه فرصت­ها و قوت­ها، دارای نقاط ضعف بوده و می­تواند منجر به نگرانی­هایی از قبیل سرقت ادبی، جعل در داده، داده­سازی، و ایجاد تحقیقات فیک و جعلی شده و صداقت و اعتبار کار پژوهشی (Science) را زیرسوال خواهد برد.

لذا نکاتی که در پژوهش و آموزش می بایست مدنظر دانشجویان و اساتید قرار گیرد به­شرح ذیل است:

  • محدودیت­های هر سیستم هوش مصنوعی مورد توجه قرار گیرد.
  • دقت محتوی تولیدی مورد ارزیابی دانشگاه­ها قرار گیرد.
  • بیش از اندازه به هوش مصنوعی وابسته نبوده و از آن در امتداد با دیگر منابع استفاده شود.
  • در سرفصل دروس صراحتاَ مواردی که می­تواند از هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد یا نمی بایست استفاده شود، به آن تاکید گردد.
  • می­بایست متناسب با سیاست دانشگاه­ها ابزاری که مورد استفاده قرار گرفته به­طور دقیق استناددهی شود.
  • چنان­چه در مواردی که ممنوعیت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی وجود داشته حتما برای استفاده‌کنندگان تنبیه درنظر گرفته شود.
  • قدردانی و تشکر از ابرارهای هوش مصنوعی مورداستفاده مدنظر قرار گیرد و صراحتاَ عنوان شود چگونه از آن ابزار خاص استفاده شده و تاریخ دسترسی به آن نیز ارائه شود.