مراسم تکریم و معارفه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز

مراسم تکریم و معارفه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز


به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، طی مراسمی، از زحمات دکتر مسلم باقری، معاون پیشین آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز تقدیر و دکتر ابراهیم هادیان، به‌عنوان معاون جدید آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه معرفی شد.

این مراسم که صبح چهارشنبه ۱۸ تیرماه، با حضور هیئت‌رئیسه دانشگاه و جمعی از دانشگاهیان ترتیب یافت، در تالار مرحوم دکتر مصطفوی برگزار شد.

ویژگی شاخص دانشگاه شیراز؛ کیفیت آموزشی آن است

دکتر علیرضا افشاری‌فر، سرپرست دانشگاه شیراز در این آیین، ضمن قدردانی از زحمات دکتر باقری در طول سه‌سال و سه‌ماه مسؤولیت؛ به بیان جایگاه و اهمیت حوزه‌ی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: ویژگی بارز و شاخص دانشگاه شیراز از گذشته تا به امروز، کیفیت آموزشی این دانشگاه بوده است و این موضوع خود را در تخصص و عملکرد دانش‌آموختگان دانشگاه نشان می‌دهد؛ ازهمین‌رو همواره روی برند دانشگاه شیراز در جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ارزش‌گذاری می‌شود.

وی بر لزوم بازنگری برنامه‌های آموزشی دانشگاه و تدوین برنامه راهبردی دانشگاه تأکید و بیان کرد: تدوین برنامه راهبردی برای دانشگاه‌ها به‌منظور تعیین مسیر و اهداف بلندمدت، افزایش کارایی و اثربخشی و همچنین پاسخگویی به نیازهای متغیر جامعه و محیط آموزشی ضروری است و به دانشگاه‌ برای تصمیم‌گیری در هر زمینه‌ای کمک می‌کند.

سرپرست دانشگاه شیراز خطاب به حاضران گفت: همه‌ی دانشگاهیان، باید با هر سلیقه‌ای، خود را در قبال مسائل دانشگاه مسؤول و سهیم بداند و تلاش کنند تا همواره جایگاه دانشگاه شیراز در سطح ملی و بین‌المللی محفوظ بماند.

برگزاری ۱۱۴ دوره آموزشی در مرکز تعالی تدریس دانشگاه شیراز

در این مراسم دکتر مسلم باقری، به‌عنوان معاون پیشین آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز به ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌های صورت‌گرفته در دوران تصدی خود پرداخت و از آن جمله به تدوین آیین‌نامه اصلاح برنامه درسی براساس مدل شایستگی و مشارکت فارغ‌التحصیلان شاغل و فعالین صنعت؛ انعقاد قرارداد برای بازنگری برنامه‌های درسی (کارشناسی، دکتری عمومی، تحصیلات تکمیلی)؛ بازنگری و تدوین ۲۸ برنامه درسی و تصویب در شورای برنامه‌ریزی، ایجاد بانک برنامه درسی رشته‌های تحصیلی؛ تهیه و تصویب آیین‌نامه کهاد مقاطع مختلف و تصویب کهادهای تخصصی در دانشکده‌ها؛ ایجاد ۴۴رشته‌ی جدید در مقاطع تحصیلی؛ افزایش بیش‌از 2.5 برابری سهمیه جذب دانشگاه از طریق رایزنی و پیگیری در وزارت عتف و جذب و استخدام ۱۲۹عضو هیئت‌علمی؛ ﺗﺪوﯾﻦ آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ اﻋﻄﺎی ﭘﺎﯾﻪ اﺳﺘﺤﻘﺎﻗﯽ و تشویقی ﺳﺎﻟﯿﺎﻧﻪ؛ راه‌اندازی داشبورد مدیریت آموزشی و داشبورد نظارتی؛ تدوین آیین‌نامه انتخاب استاد نمونه آموزشی و بازنگری آن و پیاده‌سازی کامل فرآیند انتخاب استاد نمونه در اتوماسیون آموزشی اشاره کرد.

راه‌اندازی مرکز تعالی تدریس به‌عنوان اولین مرکز رسمی در کشور با مجوز وزارت علوم و اجرای 114 دوره آموزشی، رشد ۳ برابری درآمد اختصاصی معاونت آموزشی؛ تأسیس مرکز توانمندسازی مدیران دانشگاهی و برگزاری ۴۰ کارگاه آموزشی؛ راه‌اندازی مرکز مهارت‌افزایی دانشجویان؛ اجرای طرح آسیب‌شناسی نگهداشت دانشجویان ممتاز در دانشگاه شیراز، اجرای ﻃﺮح «راﻫﯿﺎن اﻣﯿﺪ؛ پلی از ﻣﺪرﺳﻪ ﺗﺎ داﻧﺸﮕﺎه»؛ توسعه زیرساخت‌ها و فرآیندهای اجرایی آموزشی؛ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ‌ﮐﺮدن ﭘﺮوﻧﺪهﻫﺎی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن؛ اجرای طرح رصد دانش‌آموختگان دانشگاه؛ برگزاری مراسم دهه سرآمدی آموزش و دیگر رویدادهای آموزشی؛ ارتقاء مرکز آزمون‌های دانشگاه با افزایش ظرفیت حوزه‌های دانشگاه (از 5400 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺣﺪود 12هزار ﻧﻔﺮ)، تحولات نرم‌افزاری و خرید تجهیزات و... و همچنین تجهیز آزمایشگاه‌های آموزشی از دیگر مواردی بود که دکتر باقری در این مراسم به آن اشاره کرد.

لزوم تدوین برنامه راهبردی دانشگاه

دکتر ابراهیم هادیان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از اقدامات صورت‌گرفته، بر لزوم تمرکز بر کیفیت‌‌گرایی به‌جای  کمیت‌گرایی تأکید کرد و یکی از اقدامات مهم پیش‌ رو را تدوین برنامه راهبردی دانشگاه مطرح کرد و گفت: اجرای هر برنامه‌ای در دانشگاه، درگرو تدوین برنامه راهبردی است و بدون این برنامه، برنامه‌های عملیاتی دیگر هم محقق نخواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه شیراز اظهار کرد: تلاش ما بر این است که تمام فعالیت‌ها و اقدامات اداری آموزشی دانشجویان در بخش و دانشکده مربوطه صورت‌ گیرد.

در پایان این مراسم، با تقدیم هدایایی از زحمات دکتر باقری، قدردانی و حکم دکتر هادیان، به‌عنوان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز به ایشان اعطا شد.

گزارش تصویری

آدرس کوتاه :