برگزاری دوره ارزیابی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی

برگزاری دوره ارزیابی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی


 

به نام خدا

مرکز تعالی تدریس و توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز دوره‌ی آموزشی کشوری « ارزیابی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی » را برگزار نمود.

این دوره در روزهای  16  و 17 بهمن ماه1403، در تالار مصطفوی دانشگاه شیراز با حضور 96 نفر از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه های کشور برگزارشد.

دکتر قاسم سلیمی  (دانشیار مدیریت آموزش عالی ) و دکتر بهرام همتی نژاد (استادشیمی دانشگاه شیراز)

 به عنوان مدرس نقش آفرینی نمودند.

 در ابتدا  دکتر قاسم سلمی با  هدف :آشنایی اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسه های پژوهشی و فناوری با فلسفه و چگونگی ارزیابی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی به بیان سرفصل های زیر پرداختند:

 

الف. ارزیابی و ضرورت آن برای ارتقای عملکرد اعضای هیئت علمی شامل:

  • منطق و ماهیت ارزیابی در دانشگاهها
  • ضرورت ارزیابی از فعالیتهای اعضای هیئت علمی
  • مبانی ارزیابی از منابع انسانی با تأکید بر مؤسسات آموزش عالی و دانشگاهها
  • الگوهای ارزشیابی هیئت علمی
  • رابطه ارزیابی با بهبود کیفیت فرایندها و افزایش دستاوردهای دانشگاه
  • کارکرد دفتر نظارت

 

ب. ارزیابی از فعالیتهای آموزشی شامل:

  • معیارهای سنجش و ارزیابی از فعالیتهای آموزشی عضو هیئت علمی
  • آموزش در دنیای امروزی؛ دسترسی به منابع آموزش و نقش استاد در بهبود فرایند یاددهی- یادگیری
  • آموزش، پاسخگویی به نیازهای جامعه و نقش اعضای هیئت علمی
  • نیمه عمر علمی و نیاز به استمرار در روزآمد بودن اعضای هیئت علمی
  • نقش عضو هیئت علمی در توسعه کاربردها و ارتباطات میان رشته ای، شاگردپروری عضو هیئت علمی و القای رفتارهای انسانی و علمی به دانشجویان

 

 

 

و در ادامه دکتر بهرام همتی نژاد با هدف آشنایی اعضای هیئت‏ علمی دانشگاه‏ها و موسسه ‏های پژوهشی و فناوری با فلسفه و چگونگی ارزیابی فعالیت‏های پژوهشی سرفصل زیر را دنبال کردند:

 

الف. اصول پایه ای برای انجام پژوهش شامل:

  • ارزیابی و ضرورت آن برای ارتقای عملکرد اعضای هیئت علمی
  • ضرورت پژوهش برای یک عضو هیات علمی و انواع پژوهش
  • روش تحقیق خوب (Good Research Practice)
  • لزوم داشتن برنامه پژوهشی و تخصصی بودن پژوهش
  • شبکه سازی برای پژوهش ها
  • انتشار پژوهش و عرضه نتایج برای کاربران و نیازمندان پژوهشی
  • اخلاق در پژوهش
  • استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش

 

    ب: ارزیابی از فعالیتهای پژوهشی شامل:

  • نظام های رتبه بندی نشریات
  • اهداف توسعه پایدار
  • ترتیب و سهم نویسندگان در بروندادهای پژوهشی
  • درج صحیح وابستگی سازمانی
  • معیارهای سنجش و ارزیابی فعالیت‏های پژوهشی عضو هیئت علمی
  • انتشار نتایج پژوهش به صورت مقاله
  • انتشار نتایج پژوهش به صورت شرکت در نشست های علمی
  • تالیف و ترجمه کتاب
  • آثار بدیع و ارزنده هنری، فلسفی و ادبی
  • کرسی های نظریه پردازی
  • ارتباط با جامعه و صنعت، نوآوری و محصولات دانش بنیان